Obsah

1.4 Improved Data Modem (IDM)

1.4.1 Seznámení

IDM je velice zajímavé a pro pilota velmi užitečné vybavení. Umožňuje leaderovi a ingmanům sdílet a předávat nformace o vzájemné pozici, o pozice cílů jak vzdušných, tak pozemních, díky čemu je mnohem jednodušší udržení přehledu o situaci (SA) a domlouvání taktiky i její realizace. Hlavní přínos je při BVR boji (boj na vzdálenost kdy nevidíte protivníka).Datalink je oproti předchozím verzím (kdy byl zcela automatický a nedalo se do něj nikterak zasahovat) značně rozšířen, čímž se znej stal velice užitečný nástroj. Dříve se podobal průběžnému módu, který je níže posán, což je jeden z několika A-A módů které jsou niní přístupné. Také byly zavedeny A-G funkce. Každá nově přidaná funkce otvírá vrátka ke zvýšení reality, SA, týmové práci a v neposlední řadě ve vyhledávání a předávání si informací o pozici nepřátelských jednotek a jejich ničení.

Společně s datalinkem jsou zavedeny dvě nové klávesové zkratky. Jsou to DELETE a PgDn

SimCommsSwitchLeft -1 0 0xD3 0 0 0 1 „TQS: COMMS Switch Left - IFF OUT“
SimCommsSwitchRight -1 0 0xD1 0 0 0 1 „TQS: COMMS Switch Right - IFF IN“

Doporučení:

Datalink se skládá z Improved Data Modem IDM (vylepšený datový modem) Line Replaceable Unit LRU (jednotka přepínání linek) vypínač dalinku (DL) na panelu avionyky a 1553 multiplexoru napojeného přes sběrnici ke komunikačnímu rozhraní (existující UHF a VHF vysílače a antény). IDM umožňuje propojit systémy letadel která jsou tímto systémem také vybavena skrze VHF a UHF vysílače/přijímače. IDM převádí digitální data na zvukové informace a odvysílá je. Když přime (pro IDM) srozumitelné informace od ostatních uživatelů převede je zpátky na digitální a předá palubním systémům k zobrazení v kokpitu.

1.4.3 Přehled možností

IDM dovoluje předávat informace až od osmi letadel v rámci letky.

IDM je v BMS4.33 přenášen pomocí VHF (v reálu se využívají VHF i UHF) a prozatím je možné přenášet data IDM a vysílat na VHF současně. To se v některé z následujících verzí změní.

Přenosy IDM jsou spouštěny pomocí čtyřcestného COMM přepínače na přípusti plynu. Stisknutím COMM přepínače směrem dovnitř se přenesou AG data, stisknutím smětem ven se přenesou AA data.

Přenášená AA informace obsahuje pozici vlastního letadla, výšku, rychlost, směr letu, vlastní adresu a pozici uzamčeného cíle. AG informace obsahuje vybraný steerpoint (může být i markpoint), běžný navigační steerpoint, nebo pozice kurzoru AG radaru. IDM informace se dají zobrazit na HSD stisknutím ADLINK (OSB16), nebo GDLINK (OSB17) v HSD control page. Ve výchozím nastavení obě zapnuté.

Když je vybrán ADLINK, zobrazují se pozice vybraných členů letu a jejich cíle na HSD. Stejné symboly jsou také zobrazeny na FCR za předpokladu že FCR je v jednom z AA módů. Pokud je vybrán GDLINK, zobrazí se steerpoint (či markpoint) a pozice AG radaru na HSD.

1.4.4 Zobrazení IDM

Zobrazení symbolů na HSD je ukázáno na obrázku 6 níže.

Obr 6. zobrazení na HUD.

1.4.5 Nastavení IDM v kokpitu

Aby výměna dat probíhala podle potřeby, musí mít každý člen přenosu správně nastaven IDM. V BMS 4.33 se tyto parametry částečně nastavují sami. Vlastní adresa a adresa členů letu se vyplní automaticky. Pro členy vlastního letu jsou vyhrazeny adresy 1-4. Další čtyři adresy (5-8) nejsou vyplněny a mysí být nastaveny manuálně podle potřeb každého člena. To bude probráno později. Nastavení IDM pomocí DTC není implementováno. Pomocí UFC pilot může měnit vybrané položky nastavení. Vlastní adresu změnit nejde.

První krok nastavení DL, je přepnutí Data Link vypínače umístěném na panelu AVIONIC POWER do pozice DL.

Jak je vidět níže, LIST → ENTR přivede pilota na A-G DL stránku. Jediné editovatelné položky tu jsou Transmit Address (XMT – adresa přenosu) a nabídka FILL. FILL nastavuje zda systém ukládá (ALL), nebo ignoruje (NONE) všechny přijaté steerpointy (71-80). Je li nystaveno ALL (výchozí), systém uloží první přijatý na adresu STPT 71 a vyplní další následující STPT dokud nedojde k 80, potom opět nastaví první adresu (71) a přepíše data. Když je nastaveno NONE, HUD ani VMU (Voice Message Unit – jednotka hlasových zpráv) neposkytnou informaci o přenosu. V naprosté většině případů se používá FILL ALL. Nastavení FILL nemá žádný vliv na A-A přenos, ani přenos A-G kurzoru – ty proběhnou normálně. Přepnutí DCS SEQ přepne na INTRAFLIGHT stránku, kde může být zobrazeno a editováno až 7 adres (vlastní adresa ve falconu nemůže být změněna).

Obr 7. Vkládání adres obr 8. Zobrazení přenosu na FCRobr 8. Zobrazení přenosu na HSD

1.4.6 A-A režim

A-A přenos funguje ve třech různých režimech vybíraných pilotem pro dosažení lepšího přehledu a zprostředkování koordinovaného vyhledávání a napadání vzdušných cílů. Continuous (CONT), Demand (DMD) a Assign(ASGN). Pro pilota v SP misi nemusí být tak důležité nastavování módů. V MP létání bude potřebná domluva během breefingů, aby všichni používali správný režim.

Aby byl DL použitelný, musí pilot:

  1. Nastavit IDM vypínač do polohy DL
  2. Vybrat režim přenosu na FCR. Výchozí je ASGN

1.4.6.1 Režimy A-A přenosu

1.4.6.1.1 Demand reřim

Demand (DMD) a Assign (ASGN) umožňuje členům letu spouštět přenos manuálně, podle potřeby. Když je v DMD a ASGN režimu iniciován přenos, IDM odešle členům týmu dotaz se zprávou o vlastní poloze, kurzu a rychlosti. Pokud je k dispozici v době přenosu FCR TOI, odešle se s dotazem také poloha, kurz a rychlost cíle. Každé letadlo které přijme požadavek pošle odpověď (v pořadí určeném v požadavku). Odpověď obsahuje stejné informace o poloze a cíli jako požadavek. Po skončení přenosu může každý člen vidět pozici ostatních a jejích cílů (pokud existují) na HSD (podobně jako v předchozích verzích falcona) a na FCR (nový prvek).

Informace zobrazují stav z doby přenosu. Příklad: Jakmile IDM přijme A-A data, symboly wingmenů a jejich cílů jsou zobazeny po dobu 8-mi sekund. Jakmile tato doba uplyne, symboly zmizí, a přenos musí být iniciován znovu ( na rozdíl od CONT režimu). Pokud v době mezi přenosy dojde k většímu manévrování, symboly na displejích FCR a HSD poskočí do svých nových pozic.

Obr 9. zobrazení wingmanů mimo rozsah HSD

Následující platí pro úspěšné zahájení a ověření datového přenosu:

  1. Stiskněte OSB 6 na A-A FCR dokud nebude nastaven DMD nebo ASGN režim.
  2. Stiskni COMM LEFT na více než 0,5s na plynovce (pokud máte namapováno, nebo klávesu DELETE na klávesnici). Ověřte zda je nápis DMD/ASGN podsvícen.
  3. Po skončení přenosu zkontrolujte zobrazení symbolů na HSD.
  4. Zkontrolujte i sybboly na A-A FCR, pokud jsou něktří členové letky před Vámi.
  5. Pro vyčištění FCR od DL symbolů, zmáčkněte krátce <0,5s COMM LEFT. Symboly se na FCR nebudou zobrazovat dokud nezmáčknete COMM LEFT znovu.

Následující postup popisuje přidělování A-A cílů v rámci letu:

  1. Ujisti se, že systém má FCR TOI. ( zamčený cíl )
  2. Zmáčknutím OSB 7-10 (každému je přiřazen jeden člen letu) odešleš data vybranému členu. U předaného cíle svítí ID dokud radar neztratí stopu cíle, nebo nedojde k předání jiného cíle stejnému letounu.

Takto přidělené cíle jsou zobrazeny po dobu 8mi sekund a po tuto dobu jsou ignorovány všechny požadavky ( COMM LEFT >0,5s).

Následující postup je určen pro příjemce přiděleného cíle:

  1. Po obdržení dat (následované tónem ve sluchátkách) se rozsvítí ASSIGN nahoře uprostřed na HUD. To je zobrazeno 8s, nebo do zmáčknutí WARN RESET na ICP.
  2. VMU přehraje zprávu “DATA“.
  3. Cíl se zobrazí na FCR i HSD.

Znázornění přiřazení na FCR, HSD, HUD

Přiřazený cíl je zobrazen 8s stejně jako u ostatních A-A přenosů. Systém datalinku má paměť pro přiřazení každému členovi letu. Pokud leader přiřadí postupně každému členovi jeden cíl ( i sobě samému), všichni vidí 4 cíle s číslicí označující komu je cíl přidělen.

UPŘESNĚNÍ PRO PŘIDĚLOVÁNÍ CÍLŮ:

Pokud je odesílán cíl ( XMT je vysvíceno po dobu 2s ), může být FCR označen nový cíl jako TOI. IDM umožňuje přiřazení cíle sobě samému, pro úplný přehled všech členů letu.

Ačkoli je zpráva o přiřazení přenášena na první čtyři adresy ( je pravděpodobné že se to čase rozšíří na všech 8 adres ), přiřazení cílů je možně pouze členům vlastního letu.

1.4.6.1.2 Continuous režim

Průběžný režim (CONT) umožňuje pilotovi nastavit opakované vysílání požadavku a následný příjem odpovědí. I tento režim vyžaduje spolupráci v MP, protože pouze jediný člen zapíná přenos. Všechny zprávy jsou přenášeny celému týmu. Přenos začíná v okamžiku, kdy jeden člen ( obvykle velitel letu ) vyšle požadavek zatím co má nastaven CONT režim. Popisek CONT je vysvícen aby bylo vidět že letoun řídí přenos. Požadavek řídícího je následován odpověďmi každého člena a pauzou. Letoun odpovídá automaticky a nevyžaduje jakoukoli pozornost pilota. Zpoždění (nastavitelné pomocí DTC) poskytuje čas na ostatní ne jen A-A přenosy. Jakmile zpoždění uplyne, řídící letoun automaticky pošle nový požadavek ostatním. Celý přenos končí v okamžiku, kdy pilot řídícího letounu vybere jiný režim přenosu než CONT.

Data jsou zobrazeny stejně jako u DMD a ASGN režimu na HSD i FCR. I přiřazení cílů v tomto režimu finguje stejně, pomocí OSB7-10.

1.4.6.1.3 Master mode vs A-A přenos

Schopnost zahájení přenosu je závislá na zvoleném master režimu a DL režimu. Pokud je pro zobrazení dat A-A nastaven HSD, jsou na něm symboly A-A přenosu zobrazovány (jsou li v jeho zorném poli) nezávisle na zvoleném master a DL režimu.

To odpovídá filozofii “Božského oka“ vymyšlené pro HSD. Radar zobrazuje A-A symboly pouze v případě, že je v jednom z A-A režimů.

1.4.6.1.4 Declutter FCR (Vyčištění)

FCR display může být zbaven IDM symbolů zmáčknutím COMM LEFT na méně než 0,5s. Opětovným zmáčknutím se zobrazení na FCR opět povolí.

1.4.7 A-G přenos

A-G režim dovoluje přenoášet informace jako pozice kurzoru radaru, nebo aktuálně zvolený steerpoint, což umožňuje ostatním členům letu nasměrování TGP, FCR a dalších senzorů na cíle a TOI

1.4.7.1 přenos steerpointu

Přenos steerpointů je kompletně realizovatelný pomocí HOTASu s využitím HSD jako SOI. HSD může být vybrán jako soi pomocí DMS.

Požadovaný steerpoint se vybere najetím kurzoru do jeho těsné blízkosti a zmáčknutím TMS UP (v nové terminologii TMS FORWARD – vpřed, to kdybych se někde zapomněl…). Přenos je realizován zmáčknutím COMM RIGHT zatím co je HSD SOI v doporvodu známého chrastění ve sluchátkách. Také se zobrazí podsvícené XMT vedle HSD OSB 6. Steerpoint pro přenos je také možné vybrat klasicky pomocí UFC (Up Front Controls – ICP + DED), přepnutí SOI na HSD a zmáčknutí COMM RIGHT. Přijaté STPT jsou na HSD zobrazeny jako “X“, a jsou postupně ukládány na pozice STPT 71-80, kvůli možnosti jejich opakovanému použití navigačním systémem. Jakmile je zapsáno na adresu 80, od dalšího přenosu se začíná opět na adrese 71.

Obr 11. Přehled funkcí přepínače datalinku.

Obr 12. zobrazení přijatého STPT na HUD.

UPŘESNĚNÍ PRO PŘENOS STPT

Adresa příjemce může být nastavena před odesláním STPT či kurzoru (je popsáno níže). Výchozí adresa pro přenos je nastavena s nulou na konci (například 20, pokud jsi člen druhého letu v packáži). Při tomto nastavení se data odešlou všem členům letu, tady na adresy 21-24. V případě, že chceš odeslat STPT druhé (první) čtveřici v letu, nastav v XMT poli adresu 10 a data se odešlou všem desítkovým adresám.

Při nastavené adrese nekončící 0, je přenos odeslán pouze do konkrétního letounu. Zadání specifické adresy má význam pouze pro A-G přenosy a A-A přenos to nikterak neovlivňuje.

1.4.7.2 A-G přenos kurzoru

Přenos kurzoru je kompletně realizovatelný pomocí HOTASu s využitím FCR jako SOI v režimu GM, GMT nebo SEA. Je možné pomocí DL přijímat pozici kurzoru bez ohledu na to, jaký režim je nastavený.

1.4.7.3 Odesílání kurzoru

Odeslání kurzoru je realizováno nastavením FCR SOI, umístěním kurzoru do požadované pozice a zmáčknutím COMM RIGHT na plynovce (PgDn ve výchozím nastavení). Ozve se chrastění ve sluchátkách a objeví se vysvícený XMT vedle HSD OSB 6. Odesílající pilot symbol kurzoru, kterým je žlutá *, nevidí.

1.4.7.4 Příjem A-G kurzoru

Příjem je nezávyslý na nastaveném režimu a je ohlášen několika signály. Crastění přenosu ve sluchátkách následované hlášením “DATA“ a nakonec zobrazením “CURSOR DATA“ ve středu HUD. Zpráva na HUD svíti dokud pilot nezmáčkne WARN RESET na ICP, nebo do uplynutí 13s. Po přijetí kurzoru se na HSD a FCR (pokud je v jednom z AG/AGM/SEA režimů) zobrazí *.

V případě že je FCR ve FREEZE či FTT (sledování cíle) symbol * se na FCR neobjeví. U symbolu je zobrazeno číslo 1-4 určující adresu odesílatele, nebo dvouciferné číslo udávající adresu odesílatele z jiného letu v rámci pakage(adresa nastavená na pozici 5-8).

Symbol je zobrazen po dobu 13s, a poslední 5s bliká. Pokud jsou A-G symboly potlačeny (pomocí HSD OSB 17), žádné symboly kurzorů nebudou na HSD zobrazovány. Systémy letadla dokáží uchovávat a zobrazovat maximálně tři pozice kurzorů současně. Při přijetí dalších dat, jsou přepsaná nejstarší data. Pozice kurzorů se neukládá na žádné adresy STPT.

Obr 13. zobrazení přijatého kurzoru na FCR, HSD, HUD.

Existuje nový příkaz wingmenovi/elementu ukrytý pod “w“,“w“, respektive “e“,“e“, pojmenyvaný Datalink Ground Target. Tento příkaz způsobí, že ti wingman/element pošle svůj TOI svého kurzoru, jak bylo popsáno výše. Toto je přístupné pouze jsi-li leader letu či alespoň elementu a máš pod svým velením alespoň jednoho plecháče.